Nu flyttar friidrottsgrupperna utomhus

Nästa vecka flyttar vi stora delar av vår verksamhet från stadionområdet till Heleneholms IP, detta innebär att träningen kommer ske helt utomhus. Förändringen gäller för våra vardagsgrupper (Undantaget Oxie). För de grupper som haft träningstiden 17.45-19.15 flyttas träningen en kvart tidigare så att nya träningstiden blir 17.30-19.00 för alla grupper på Heleneholms IP.

• Tänk på att ha med varma kläder och en vattenflaska.
  • Då Heleneholms IP är helt utomhus och har stor yta att befinna sig på är det nu möjligt för föräldrar att återigen närvara på träningen (läktaren/runt omkring), tänk dock fortsatt på att hålla avstånd!

Axel Härstedt ansluter till Heleneholms IF

Den mycket meriterade och duktiga diskuskastaren Axel Härstedt har valt att lämna MAI för att istället börja tävla för Heleneholms IF. Axel som har ett personbästa på 66.03 (7:a i Sverige genom tiderna) har flera stora internationella meriter i bagaget som t.ex. final vid OS i Rio 2016, EM i Zürich 2014, flertalet Diamond League tävlingar och vinnare av Europacupen i vinterkast 2016 som första svensk. Nationellt har han tagit flera medaljer i en gren där Sverige just nu har två av världens bästa diskuskastare, senast i somras blev det ett brons.

Vi är mycket glada att en meriterad kastare som Axel vill ansluta till vår förening. Med sin stora rutin och erfarenhet kan förhoppningsvis våra unga lovande kastare också få en god förebild och ett gott utbyte av Axels kunskap som kan utveckla även dessa kastare. Vi ser med spänning framemot vad kommande säsong har att erbjuda.

Vi önskar Axel varmt välkommen till Heleneholms IF

Foto: Kenneth Riggberger

Prova på friidrott under sportlovet

Under sportlovet nästa vecka (vecka 8) har du chansen att prova på att träna friidrott tillsammans med oss. Att träna under denna period är gratis och du är välkommen att komma och gå precis när du vill inom nedanstående tider. Vi testar på sprint som Usain Bolt, stavhopp som Armond Duplantis, höjdhopp som Kajsa Bergqvist, Diskus som Daniel Ståhl m.m.

Datum: Vecka 8 Måndag-fredag (17 februari – 21 februari)
Tid: 09.00-12.00
Plats: Atleticum (Eric Perssons väg 53)

Inomhussäsongen

Från och med nästa vecka börjar inomhussäsongen för våra grupper, detta innebär att många grupper flyttar från Heleneholms IP till antingen löpargången eller Atleticum. Information om våra grupper och vart vi tränar kan du hitta här.

Tävlingsdebut av fyra unga friidrottare

Julie, Ida, Dimitri & Isaac visar stolt upp sina medaljer från sin tävlingsdebut foto: Daniel Einarsson

På bilden ovan ser du fyra härligt kämpande och väldigt glada aktiva som i helgen gjorde tävlingsdebut i friidrott när Minispelen gick uppe i Kristianstad (arrangerat av Åhus). Alla fyra började friidrotta under hösten så det är väldigt skoj att se deras engagemang och glädje för idrotten. Rapporten från föräldrarna är att tävlingen var fint arrangerad och flöt på bra. Det var stolta och glada barn som efter en gemensam kurirstafett tog emot medalj, plakett och sina resultat, vilket nedanstående bild ger en bra bild av. Vi tackar för en fin rapport och ser framemot nästa friidrottstävling som är Julchansen i Atleticum 2 december.

Glada barn som får ta emot sina välförtjänta medaljer. Foto: Daniel Einarsson

Höstens friidrottstermin

Sensommaren är här och för grundskolorna i Malmö är sommarlovet slut vilket innebär att höstens friidrottstermin står framför oss. Under denna vecka har vi smygstartat igång höstterminen och från och med nästa vecka är alla våra träningsgrupper igång med full styrka igen. Alla nya som gamla medlemmar ska ha fått info om dag, tid och plats som gäller för respektive grupp. Vi hoppas på en lärorik och inspirerande termin där glädje, utveckling och kamratskap står i fokus.

För dig som är intresserad av att börja friidrott under hösten är det inte försent utan det går bra att göra en nyanmälan på följande länk: Nyanmälan

Kortare beskrivning av våra grupper
Friidrottskola – Är träningsgrupperna för våra allra minsta medlemmar. I dessa grupper får man prova på alla möjliga friidrottsgrenar som finns utifrån ett barn perspektiv och dessa blandas med lek av olika slag.
Nybörjargrupp – Är träningsgrupperna för våra något äldre barn/yngre tonåringar. Grupperna påminner till stor del av friidrottskolorna där man får prova på alla grenar men är anpassat efter ålder och erfarenhet så att träningen blir givande för alla.
Ungdomsgrupp – Är träningsgruppen för de som är mellan 11-14 år. I denna ålder kan nivån och erfarenheten skilja sig åt. En del har större erfarenhet av friidrott då de gått via ovanstående grupper medan andra börjar friidrotta först vid denna ålder. Vi vill dock poängtera att eftersom friidrott är en individuell sport är det rätt lätt att anpassa träningen efter individen och du behöver därför inte känna att du ska ha gått via ovanstående grupper för att ”hänga med”.

Äldre grupper – Kontakta gärna kansliet så hjälper vi dig att finna en lämplig grupp. Är du intresserad av någon specifik gren så skriv gärna det.

Prova på friidrott i sommar

Under sommaren har du chansen att prova på friidrott gratis på Ribban där vi håller i spontan verksamhet genom Malmö stads projekt ”Urban Beach”. På Ribban får du chansen att prova på många av de grenar som friidrotten erbjuder. På plats kan du även få mer information om vår verksamhet om du skulle vara intresserad av att börja friidrotta. Aktiviteterna sker runt omkring T-bryggan. Mer info kan du hitta här