Tisdagsträning

På tisdagar är träningen tränarledd och sker i Pildammsparken.Detta är ett bra träningstillfälle för dem som vill utveckla sin teknik, löpningsförmåga, sikta mot tävling m.m. Här finns löpare inom alla nivåer och distanser. Gruppen samlas vid korsningen Baltiska vägen och John Ericsons väg kl 18.00. Oavsett vilket träningspass som ska genomföras består alltid träningen först av gemensam uppvärmning, löpskolning (förbättra teknik) och stegringslopp. Träningsprogrammet är oftast anpassat efter hur tävlingssäsongen ser ut.

Grundträningsperiod 1

12 november 2018 – 17 februari 2019

Grundträningsperiod 1 syftar till dels att komma igång igen efter en återhämtningsperiod och dels (framförallt) att förbättra allmän uthållighet (den aeroba kapaciteten) för att få ett tillräckligt underlag för att klara ökande belastning med högre intensitet i kommande perioder.

1. Tisdagen 13 november

Samling i Pildammsparken kl. 18.00.
Charlotta håller i träningen.

15 min. uppvärmning
Några löpskolningsövningar

Huvudalternativ
4 x (2 min. + 1 + 1, 3 + 1,5 + 1,5), IT3, P. 60 s. vid längre intervall och P. 30 s. vid kortare intervall
SP 2 min.

Mål: LET 40 min.

Mer erfarna löpare (minst 4 år med god aerobisk grund):
5 serier enligt ovan

Mål: LET 50 min.

Avslutning

4 x stillopp 40-50 m
Nerjoggning

 


Förklaringar

LET = Löpeffektiv tid (dvs. exkl. paustid)
P = Paustid
SP = Seriepaus
IT = Intensitetszon – skala från 1 – 8
Läs mer om Intensitetszoner.