Tisdagsträning

På tisdagar är träningen tränarledd och sker i Pildammsparken.Detta är ett bra träningstillfälle för dem som vill utveckla sin teknik, löpningsförmåga, sikta mot tävling m.m. Här finns löpare inom alla nivåer och distanser. Gruppen samlas vid korsningen Baltiska vägen och John Ericsons väg kl 18.00. Oavsett vilket träningspass som ska genomföras består alltid träningen först av gemensam uppvärmning, löpskolning (förbättra teknik) och stegringslopp. Träningsprogrammet är oftast anpassat efter hur tävlingssäsongen ser ut.

Grundträningsperiod 1

11 november 2019 – 16 februari 2020

Grundträningsperiod 1 syftar till dels att komma igång igen efter en återhämtningsperiod och dels (framförallt) att förbättra allmän uthållighet (den aeroba kapaciteten) för att få ett tillräckligt underlag för att klara ökande belastning med högre intensitet i kommande perioder.

2. Tisdagen 19 november

Samling som vanligt vid Pildammsparken kl. 18.00.
Sara håller i träningen.

Vi börjar grundträningsperioden lite lugnt.
Kommande veckor ökar volymen efterhand.

Ett innervarv som uppvärmning med 8-10 fartökningar på 30 s. (Obs! ej max)

1 km-intervaller, IT3, P. 60 s.
Mål: 40 – 50 min LET

Mer erfarna löpare (med minst 4 års träning med god aerobisk grund)
1 km-intervaller, IT3, P. 60 s.
Mål: 50 – 60 min LET

4 x 40-50 m, stillöpning
Nerjoggning

 


Förklaringar

LET = Löpeffektiv tid (dvs. exkl. paustid)
P = Paustid
SP = Seriepaus
IT = Intensitetszon – skala från 1 – 8
Läs mer om Intensitetszoner.