Tisdagsträning

På tisdagar är träningen tränarledd och sker i Pildammsparken.Detta är ett bra träningstillfälle för dem som vill utveckla sin teknik, löpningsförmåga, sikta mot tävling m.m. Här finns löpare inom alla nivåer och distanser. Gruppen samlas vid korsningen Baltiska vägen och John Ericsons väg kl 18.00. Oavsett vilket träningspass som ska genomföras består alltid träningen först av gemensam uppvärmning, löpskolning (förbättra teknik) och stegringslopp. Träningsprogrammet är oftast anpassat efter hur tävlingssäsongen ser ut.

Tävlingssäsong

4 juni 2018 – 21 oktober 2018

Under denna period är tanken att bibehålla och spetsa till den form som uppnåtts under tidigare perioder.
Innehållet liknar den Tävlingsförberedande perioden, men med formtoppning inför viktigare tävlingar och återhämtning efter tyngre tävlingar.

7. Tisdagen 17 juli

Sara håller i träningen.

Uppvärmning c:a 15 min.
Löpskolning/styrka

Huvudalternativ
Tallriken Runt
1 serie består av 4 x 500 m med växling mellan IT5 och 45-60 s. långsammare, därefter serievila
Antal, fart och pausvila enligt bilaga 17 juli.

Avslutning
3 x (40 – 60 m), stillöpning
Nerjoggning

 


Förklaringar

LET = Löpeffektiv tid (dvs. exkl. paustid)
P = Paustid
SP = Seriepaus
IT = Intensitetszon – skala från 1 – 8
Läs mer om Intensitetszoner.