Tisdagsträning

På tisdagar är träningen tränarledd och sker i Pildammsparken.Detta är ett bra träningstillfälle för dem som vill utveckla sin teknik, löpningsförmåga, sikta mot tävling m.m. Här finns löpare inom alla nivåer och distanser. Gruppen samlas vid korsningen Baltiska vägen och John Ericsons väg kl 18.00. Oavsett vilket träningspass som ska genomföras består alltid träningen först av gemensam uppvärmning, löpskolning (förbättra teknik) och stegringslopp. Träningsprogrammet är oftast anpassat efter hur tävlingssäsongen ser ut.

Tävlingsförberedande period

16 april 2018 – 3 juni 2018

Den tävlingsförberedande perioden har som framgår av namnet som syfte att förbereda den aktive fysiskt och mentalt för den kommande tävlingssäsongen. Detta sker genom ett ökat inslag av högre fart för att förbättra den specifika uthålligheten (genom förbättrad löpeffektivitet och utnyttjandegrad höja mjölksyretröskeln samt höja den maximala syreupptagningsförmågan). Detta innebär inte att träning av den allmänna uthålligheten (den aeroba kapaciteten) upphör, men veckans totala volym minskar samtidigt som kvalitetspassen blir mer ansträngande.

6. Tisdagen 22 maj
Sara håller i träningen

Uppvärmning 15 min.
Löpskolning 15-20 min. som avslutas med 3-4 stegringslopp

1 varv runt Dammen, IT3+, P. 60 s.
10 x 15:15
1 varv runt Dammen, IT3+, P. 60 s.
4 x backen upp mot Tornet.

Detta upprepas till volymmålet uppnås.

Mål: LET 65 – 70 min.

Nerjoggning

 


Förklaringar

LET = Löpeffektiv tid (dvs. exkl. paustid)
P = Paustid
SP = Seriepaus
IT = Intensitetszon – skala från 1 – 8
Läs mer om Intensitetszoner.