Tisdagsträning

På tisdagar är träningen tränarledd och sker i Pildammsparken.Detta är ett bra träningstillfälle för dem som vill utveckla sin teknik, löpningsförmåga, sikta mot tävling m.m. Här finns löpare inom alla nivåer och distanser. Gruppen samlas vid korsningen Baltiska vägen och John Ericsons väg kl 18.00. Oavsett vilket träningspass som ska genomföras består alltid träningen först av gemensam uppvärmning, löpskolning (förbättra teknik) och stegringslopp. Träningsprogrammet är oftast anpassat efter hur tävlingssäsongen ser ut.

Tävlingsförberedande period

15 april 2019 – 2 juni 2019

Den tävlingsförberedande perioden har som framgår av namnet som syfte att förbereda den aktive fysiskt och mentalt för den kommande tävlingssäsongen. Detta sker genom ett ökat inslag av högre fart för att förbättra den specifika uthålligheten (genom förbättrad löpeffektivitet och utnyttjandegrad höja mjölksyretröskeln samt höja den maximala syreupptagningsförmågan). Detta innebär inte att träning av den allmänna uthålligheten (den aeroba kapaciteten) upphör, men veckans totala volym minskar samtidigt som kvalitetspassen blir mer ansträngande.

De långa intervallerna går nu i allmänhet fortare, dvs. i IT4 eller IT5, men volymen per träningspass blir lägre. Vid varje träningstillfälle i IT4/IT5 ges ett alternativ i IT3 för dem som har otillräcklig grund för det högre tempot. Var 3:e vecka blir det ett rent IT3-pass för att underhålla den uthållighet, som förvärvats under grundträningsperioderna.

5. Tisdagen 14 maj

Denna tisdag är det Blodomloppet på Bulltofta med föreningens som arrangör. Medlemmarna förväntas att antingen vara funktionärer eller tävlande. Tisdagsträningen flyttas därför till torsdagen 16 maj.


Förklaringar

LET = Löpeffektiv tid (dvs. exkl. paustid)
P = Paustid
SP = Seriepaus
IT = Intensitetszon – skala från 1 – 8
Läs mer om Intensitetszoner.