Torsdagsträning

På torsdagar kör vi intervallträning på bana. Passen inleds med uppvärmning och löpskolning för att sedan gå över till korta och relativt snabba intervaller (jämfört med tisdagsträningen). Beroende på var i säsongen vi befinner oss ser intervallerna olika ut. Nedan hittar du aktuell period och träningsprogram för kommande träning.

Grundträningsperiod 1

12 november 2018 – 17 februari 2019

Grundträningsperiod 1 syftar till dels att komma igång igen efter en återhämtningsperiod och dels (framförallt) att förbättra allmän uthållighet (den aeroba kapaciteten) för att få ett tillräckligt underlag för att klara ökande belastning med högre intensitet i kommande perioder.
Torsdagarna går dock i ett något högre tempo än tisdagarna.

1. Torsdagen 15 november

Samling (ombytta) i Atleticum kl. 18.00
Uppvärmning
Löpskolningsövningar
3 stegringslopp

Intervallpass:
6 x 600 m, IT4, P. 80 s.
SP 3 min.
12 x 200 m, snabbare än 600 m, P. 30 s.

Nerjoggning
Kortare styrkepass

Förklaringar

LET = Löpeffektiv tid (dvs. exkl. paustid)
P = Paustid
SP = Seriepaus
IT = Intensitetszon – skala från 1 – 8
Läs mer om Intensitetszoner.