Torsdagsträning

På torsdagar kör vi intervallträning på bana. Passen inleds med uppvärmning och löpskolning för att sedan gå över till korta och relativt snabba intervaller (jämfört med tisdagsträningen). Beroende på var i säsongen vi befinner oss ser intervallerna olika ut. Nedan hittar du aktuell period och träningsprogram för kommande träning.

Tävlingsförberedande period

16 april 2018 – 3 juni 2018

Den tävlingsförberedande perioden har som framgår av namnet som syfte att förbereda den aktive fysiskt och mentalt för den kommande tävlingssäsongen. Detta sker genom ett ökat inslag av högre fart för att förbättra den specifika uthålligheten (genom förbättrad löpeffektivitet och utnyttjandegrad höja mjölksyretröskeln samt höja den maximala syreupptagningsförmågan). Detta innebär inte att träning av den allmänna uthålligheten (den aeroba kapaciteten) upphör, men veckans totala volym minskar samtidigt som kvalitetspassen blir mer ansträngande.

6. Torsdagen 24 maj

Ingen torsdagsträning denna vecka.

Istället arrangerar vi DM/VDM 5.000 m på Heleneholms IP på torsdagskvällen.

 

Förklaringar

LET = Löpeffektiv tid (dvs. exkl. paustid)
P = Paustid
SP = Seriepaus
IT = Intensitetszon – skala från 1 – 8
Läs mer om Intensitetszoner.