Torsdagsträning

På torsdagar kör vi intervallträning på bana. Passen inleds med uppvärmning och löpskolning för att sedan gå över till korta och relativt snabba intervaller (jämfört med tisdagsträningen). Beroende på var i säsongen vi befinner oss ser intervallerna olika ut. Nedan hittar du aktuell period och träningsprogram för kommande träning.

Grundträningsperiod 2

18 februari 2019 – 14 april 2019

Grundträningsperiod 2 har som syfte att öka belastningen jämfört med Grundträningsperiod 1 och förbereda inför den kommande tävlingsförberedande perioden. Detta sker genom ett ökat inslag av högre fart för att förbättra den specifika uthålligheten (genom förbättrad löpeffektivitet och utnyttjandegrad höja mjölksyretröskeln) samtidigt som fokus på den allmänna uthålligheten (den aeroba kapaciteten) bibehålles från Grundträningsperiod 1.
Torsdagarna går dock i ett något högre tempo än tisdagarna.

5. Torsdagen 21 mars

Samling (ombytta) i Atleticum kl. 18.00
Uppvärmning
Löpskolningsövningar
4 stegringslopp

Intervallpass:
6 x 600 m, IT5(10), P. 75 s.
SP 2 min.
8 x 400 m, IT5(5), P. 60 s.

Nerjoggning
Kortare styrkepass

Förklaringar

LET = Löpeffektiv tid (dvs. exkl. paustid)
P = Paustid
SP = Seriepaus
IT = Intensitetszon – skala från 1 – 8
Läs mer om Intensitetszoner.