Tävlingsrapport från Sydsvenska ungdomsspelen

Idag avslutade stora delar av våra barn/ungdomar utesäsongen (friidrott) i Lund under perfekta förhållanden när Sydsvenska ungdomsspelen avgjordes. Nu återstår endast Götalandsmästerskapen för 13-14 åringar nästa helg innan en mycket fin utesäsong kan summeras för klubben där vi lyfts flera nivåer i år på flertalet plan p.g.a. hårt arbete, engagemang bland ledare/föräldrar och stark gemenskap i grupperna. Till följd av detta har fler än på mycket länge tävlat runt om i södra Sverige, barnen/ungdomarna har växt på flertalet plan i med- och motgång och vi har fått se mängder av PB. Detta är en kultur vi kommer fortsätta bygga vidare på och vi hoppas ännu fler vill vara med på denna resa, tillsammans bygger vi Malmös finaste friidrottsförening.

Nedan kommer en kortare summering från tävlingen i Lund. Fler bilder från tävlingen kommer kompletteras i ett separat inlägg senare i veckan. Vi tackar Ifk Lund för en mycket fin och välorganiserad tävling, mycket uppskattad så här lite senare på säsongen och inför Götalandsmästerskapen!

😊

F17
Alice N – Blandade och gav i kulan där hon fick med sig två hyfsade stötar med som längsta 9.31 med det så blev det en andraplats. Alice har tagit en del kliv i just kula under utomhussäsongen, så blir spännande framöver!

Lovis O – Avslutade säsongen med att springa ett mycket fint lopp på 100m där det blev ett nytt PB med 14.03, nästa säsong ryker 14 gränsen. Hon fortsatte sedan att hoppa stabilt i längden där hon var ynka 3 cm från PB. Här finns fortfarande en del att ta av och vi är övertygade om att hon med en bra inomhusträning kommer flyga fram rejält mycket längre, Lovis blev 2:a på 4.53.

F13
Adrianna K – Började dagen med att springa 60m där hon nu börjar hitta tillbaka till den sprintform hon hade innan sommarlovet. Hon var ca en tiondel bakom PB med 9.34 som tog henne till final där det blev 9.48. Senare på dagen kastade hon slägga där det blev ett silver på 21.65. Nästa vecka representerar Adrianna Skånelaget på 200m och slägga.

Hedvig G – Efter pers i tresteg i torsdags fanns goda förhoppningar om att göra en bra serie även i längd. Hon inledde första hoppet hyfsat men sedan ville det inte riktigt stämma denna dag. Längsta blev 4.07. Bara att träna på ansatsen denna vecka och ta nya tag nästa helg där Hedvig representerar Skånelaget i längd, tresteg och diskus.

Smilla K – Fick det glädjande nog att stämma i favoritgrenen höjd igen efter att ha genomgått en liten tyngre period i grenen. Hon har sakta visat uppåtgående form på träning och idag satt tekniken väl vilket innebar en seger på 1.38 (2 cm från perset tidigare i våras). I kula där det stämt något bättre fick energin från höjden henne att nå en helt ny nivå där hon inte bara översteg målet 9 meter utan krossade det med en stöt på 9.26, vilket gav ett silver. Nästa vecka representerar Smilla Skånelaget i höjd, kula och diskus

Tove O – Var som vanligt väldigt jämn och stabil i sina hopp, denna gång i längd. Hon tre hopp inom 4cm där det längsta blev 4.31 vilket är dryga 10cm från tidigare somras PB. Tove representerar nästa vecka Skånelaget i just längd, tresteg och diskus.F12

Filippa P O – I släggan där Filippa jagar sin gamla tränare Cajsa Jönssons klubbrekord på 26.27 fick hon inte riktigt till rotationerna denna dag, det blev en tredjeplats på 21.54. Någon chans till senare i år. Efter att inte riktigt ha lyckats i släggan sprang hon istället ett mycket fint lopp 600m där hon tog ikapp en lucka med 300m kvar och spurtade precis förbi till en seger och nytt PB på 1.55.68.

Lärke L L – Gjorde sin andra tävling på 60m där det blev nytt personbästa på 9.41, vilket nästan räckte till final. Hon fortsatte sedan att hoppa längd där hon hoppade PB med 3.67. Det ska bli spännande att följa Lärkes fortsatta resa som började på friidrott i vintras. Kul när kommer nya och vill börja köra friidrott i klubben!

Noor W – Inledde som oftast denna sommar med att vara först ut av alla tävlande och sprang återigen ett fint försökslopp på 60m med tiden 8.97 i finaler där hon ej fått ut allt ännu blev det liknande tendenser denna gång med en tid på 9.28, så här finns saker att bygga vidare på inför inomhussäsongen. I längden ville det inte stämma alls idag (3.88). I höjden där energi var låg delvis p.g.a. värmen gjorde hon några bra hopp även om att här finns mer att hämta när kroppen är helt med. Hon stannade på 1.20.

Olivia L – Sprang i samma heat som Noor på 60m och sprang i mål på 9.37 och nytt PB, strax utanför finalplats. I längd hoppade hon återigen strålande och tangerade sitt nyligen nysatta pers på 4.01. Efter lite bad och vila på hemmaplan kom hon tillbaka för att springa 600m i samma heat som Filippa där hon sprang ett kanonlopp och persade med flertalet sekunder på fina tiden 2:04.12, det ska tilläggas att Olivia tävlade i alla grenar mot ett år äldre.

P12
Oskar C – som satsar på mångkamp började dagen med att hoppa längd. Där blev det en väldigt jämn och stabil serie (4.37, 4.28, 4.35 & 4.35 slutligen ett silver. I kula blev det tävlingsdebut i en för Oskar ovanlig gren där han stötte 6.70. Dagen avrundades med favoritgrenen höjd där han så sent som i torsdags satte pers med 1.54. Efter en dag med fler grenar var inte energi på allra topp men han gjorde ändå en väldigt fin insats och stannade till sist på 1.47 och blev 2: a. Oskar har höjt sin lägsta nivå flera centimeter denna utomhussäsong.